• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Chans till samlingslån?

Recovering shopoholic

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 September 2017
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej, undrar om någon/några kan kasta ett öga på följande och göra en snabb bedömning av mina förutsättningar att få ett samlingslån beviljat:

Årsinkomst (tillsvidareanställning): SEK 420,000
Underskott/kapital: SEK 185 000
Krediter/blanco: ca SEK 450,000 (samla ca 375 - 400,000)
UC: förfrågningar 6, kreditbetyg - "mindre bra", 6,4 %
Bisnod, förfrågningar: 10 (varav 3-4 "små" exempelvis, telefonbolag, gym, bolån etc) kreditbetyg: "mindre bra"
Creditsafe, kreditbetyg: "låg"
Betalningsanmärkningar: 0
Inkasso/förlikning, utestående skuld/skuldsaldo/-sanering hos Kronofogden: 0
Säkerhet, bostadsrätt, värderad till:3,800 000 belånad till: 2,300 000 (65%)

Tacksam för tips och ideer vart jag kan vända mig, och/eller hur jag bäst går tillväga att hitta en långivare som kan vara villig att ta in en kund med min härdsmälta, då de allra flesta inte vill ta i mig med tång? Om de överhuvudtaget finns? Vad tror ni, finns det något hopp?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Kolla med den bank du har bolånet hos om du kan höja det för att baka in blancolånen. Annars är de största hindren det höga underskottet och att summan du söker är över 350 000. Den stora majoriteten långivare lånar max ut 350 000.
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Tycker du borde snacka med någon på Lendo. Jag skulle iaf göra såhär, två blanco lån där du bakar ihop alla smålån du har, iaf allt som syns på UC så det bara syns två blanco och ditt bolån. När du gjort setta kommer din UC förmodligen förbättras avsevärt, då skulle jag försöka baka ihop dina blanco i ditt bolån. I och med att du kan göra detta rätt omgående när ditt kreditbetyg uppdaterats så spelar det ingen direkt roll om räntan på dessa två blancon är dålig.
 

Recovering shopoholic

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 September 2017
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Tack för svar. Det mest självklara och naturliga, vore förstås att kontakta nuvarande bolånebank för en höjning av bolånet och bli av med de flesta blancos. Det steget är dessvärre redan förbrukat. Eftersom jag gått igenom det här stålbadet en gång tidigare och då varit tvungen att vända mig till en av värstingarna på marknaden, har jag tyvärr BlueStep som bolåneleverantör och där blev det kalla handen direkt. Eftersom det redan är "ocker-villkor" som gäller, är i stort sett utrymmet att diskutera bättre villkor för en redan hög lånesumma som dessutom behöver utökas, obefintligt. Snarare skulle det förmodligen bli precis tvärtom. Det är drygt ett par år sedan bolånen togs över av BlueStep. De var tydliga med att poängtera att de räknar med att de allra flesta av deras bolånekunder kommer att ha erbjudits bättre villkor någonannanstans inom 1-2 år. I nuläget (vår/sommar/höst 2017) uppfattade jag det som att min totala finansiella situation blivit en annan, då tidigare UC:en blivit inaktuella och mitt kreditbetyg förbättrats rejält. Det, i sin tur borde kvalificera mig för förmånligare villkor än de jag betalar(t) för i nuläget. Har därför kontaktat tidigare banker och flera nya bolåneinstitut för att se hur stor, alltså inte om, en, höjning av bolånet med dagens rekordlåga räntor som kunde vara aktuell. Eftersom just detta destruktiva mönster, som legat till grund för ett gravt penga-missbruk, har varit så oerhört enkelt med bara ett par klick, eller ett snabbt telefonsamtal bort, var det som att köra huvudet i en betongvägg när beskedet kom - "Nekad!" - hos samtliga (hypotekslån, storbanker, div. uppstickare, nätbanker, låneinstitut, låneförmedlare etc...) kreditgivare jag testade. Så bolånsalternativet är egentligen inget alternativ just nu. Tyvärr kan jag inte göra så mycket annat just nu, än att försöka omförhandla en del av totalsumman genom ett samlingslån, om möjligt. Tack för tipsen och råden. Jag börjar med att kontakta Lendo.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Sälj bostadsrätten? Om jag tolkar dig rätt så är den värd en miljon mer än vad du har i total skuld, blancolån inräknade? Då har du en miljon i handpenning till en ny bostad, du är helt skuldfri, och du tjänar 420 000 om året. Det kunde vara värre.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Hoppas du fått ordning på missbruket, annars Finns det risk för nytt stålbad igen i framtiden. Lycka till!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Något på lendo nappar säkert men inte på.dom summorna
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
379
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Sälj bostadsrätten? Om jag tolkar dig rätt så är den värd en miljon mer än vad du har i total skuld, blancolån inräknade? Då har du en miljon i handpenning till en ny bostad, du är helt skuldfri, och du tjänar 420 000 om året. Det kunde vara värre.

Detta måste ju vara det enda vettiga alternativet. Vänta ett par månader innan du köper ny bostad igen så att det syns i uc att du är skuldfri. Då kommer du ha pengar till insatsen och bli erbjuden bra vilkor istället för att ge bort dina pengar till bluestep. Du kommer att spara massor med pengar i längden på detta.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
376
Poäng
517
Detta måste ju vara det enda vettiga alternativet. Vänta ett par månader innan du köper ny bostad igen så att det syns i uc att du är skuldfri. Då kommer du ha pengar till insatsen och bli erbjuden bra vilkor istället för att ge bort dina pengar till bluestep. Du kommer att spara massor med pengar i längden på detta.
Och vad ska personen bo under tiden? På hotell eller under en bro?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp